Mahjong škola
Nasleduje podrobné vysvetlenie mahjongu. Pre lepšie pochopenie odporúčam pozrieť aj obrazového rýclosprievodcu.
Na to, aby sme si mohli zahrať hru klasického mahjongu podľa japonských pravidiel Richi potrebujeme nasledujúce veci:
1. Dve šesťstranné kocky
2. Sadu bodových paličiek (virtuálne peniaze) v hodnote 100 000 bodov, v zložení 4 x (1 x 10 000, 2 x 5 000, 4 x 1000, 10 x 100; tak, aby každý hráč mal 25 000) a spolu sú štyria hráči (4 x 25 000)
3. Sada mahjongových kociek
4 x 1 až 9 pinov (mincí) (spolu 36), kde 2 až 8 sú simples, 1 a 9 sú nazývané terminaly (koncové kocky)
1 2 3 4 5 6
7 8 9
4 x 1 až 9 bambusov (spolu 36), kde 2 až 8 sú simples, 1 a 9 sú nazývané terminaly (koncové kocky)
1 2 3 4 5 6
7 8 9
4 x 1 až 9 manov (znakov) (spolu 36), kde 2 až 8 sú simples, 1 a 9 sú nazývané terminaly (koncové kocky)
1 2 3 4 5 6
7 8 9
4 x červený, biely, zelený drak (spolu 12), taktiež nazývané honory (vzácne kocky)
Červený drak Biely drak Zelený drak
4 x vietor (svetová strana) z každého druhu; východ, juh, západ, sever (spolu 16), taktiež nazývané honory (vzácne kocky)
Východ Juh Západ Sever
Začiatok hry
Mahjong je hra pre troch až štyroch hráčov. Najbežnejšie sa hráva vo štvorici, čo je aj základný počet hráčov pre klasický mahjong. Hráči si sadnú okolo hranatého stola tvaru štvorca, každý na jednu stranu. Určia, ktorý z hráčov je dealer (rozdávač). To sa dá určiť dvoma spôsobmi. Buď každý hráč hodí dvomi kockami a súčet hodených hodnôt určuje dealera (ostatní sa ľubovoľne rozsadia za vetry (svetové strany), alebo každý z hráčov si otočí príslušný vietor (svetovú stranu) zo štyroch zavretých kociek vetrov a sadne si na príslušné miesto za stolom. Pozície sú nakreslené na obrázku. + je stôl a dealer je na pozíci E. Ostatné sa odvíjajú od dealera (pozícia E ako východ). Pozície (symbolizujúce vetry a svetové strany, z ktorých fúkajú) sú opačne, ako sú v reálnom svete.
Pozície svetových strán (vetrov)
W | ||
N | + | S |
E |
Každý z hráčov postaví stenu z 2 x 17 kociek (sedemnásť kociek dlhú a dve kocky vysokú), tak aby sa do štyroch stien postavili všetky kocky. Steny sa prisunú koncami k sebe do stredu stola, kde budú tvoriť štvorec. Všetky kocky sa stavajú obrázkom nadol, aby na nich nebolo vidno.
Dealer hodí dvomi kockami. Hodnota, ktorá sa získa súčtom hodnôt na kockách, symbolizuje miesto, kde sa začne rozbíjať stena a aj osobu, ktorá stenu rozbije. Začne sa počítať od dealera smerom doprava vrátane dealera aj na začiatku. Počíta sa každý hráč a hráč sediaci na mieste hodenej hodnoty rozbíja stenu. Sprava na stene, ktorá je pri ňom odpočíta počet jednotlivých dvojíc kociek (dvojica kociek sa myslí dve kocky na sebe, spolu 17 dvojíc v stene) rovný hodnote hodenej na kockách. Potom sa posunú z radu steny dve dvojice asi o pol svojej dĺžky, čo symbolizuje zlom steny. Predchádzaujúcich sedem dvojíc kociek (vždy sedem, nezávisí na hodenej hodnote) sa umiestni do stredu štvorca, alebo viditeľne oddelí. Toto je takzvaný dead wall (mŕtva stena), 14 kociek vybratých z hry. Tretia kocka mrtvej steny, navrchu z ľava medzi tými siedmimi kockami, sa otočí obrázkom hore. Toto je dora indikátor, o ktorom sa dozvieme viac neskôr.
Tu je príklad rozbíjaniania steny:
Dealer hodil na kockách hodnoty 4 a 2. Spolu to je 6. Začína sa počítať, kto rozbije stenu. Začína sa od dealera, ktorý je 1. Nasleduje hráč vpravo (pozícia juh), ktrorý je 2. Potom hráč oproti dealera (pozícia západ) je 3, hráč po ľavici dealera (pozícia sever) je 4, dealer je 5 a hráč po pravici (pozícia juh) je 6 a ten aj rozbíja stenu. Hráč (pozícia juh) počíta dvojice kociek na sebe sprava. Napočíta 6 dvojíc (v stene ich ostáva ešte 11). Nasledujúce dve dvojice vysunie z radu (v stene ich ešte ostáva 9). Predchádzajúcich 7 dvojíc premiestni do stredu v rade (v stene teraz ostávajú 2 dvojice teda 4 kocky). Na tretej dvojici otočí vrchnú kocku obrázkom nahor.
Hra
Začne sa rozdávať. Začína dealer, ktorý si vezme dve dvojice nasledujúce tesne po siedmych odobraných dvojiciach do stredu (teda nasledujúce 4 kocky si vezme dealer zo steny). Potom hráč sediaci po jeho pravici si vezme ďalšie dve dvojice (na konci steny z miesta, kde bral dealer resp. predošlý hráč). Potom hráč po jeho pravici spraví to isté a tak dookola hráči berú, až kým každý nemá na ruke 12 kociek (3 x dve dvojice). Potom už si dealer vezme len jednu kocku z konca, z ktorého sa berie, aby mal na ruke 13 kociek. Hráč po pravici urobí to isté, až kým všetci nebudú mať 13 kociek na ruke. Potom nakoniec si dealer vezme ešte jednu tak, aby mal 14 kociek na ruke (lebo začína) a ostatní majú 13. Dealer sa rozhodne, ktorú z kociek nepotrebuje a tú vyloží pred seba obrázkom hore, aby ju všetci videli, že ju vyhodil on. Hráč po jeho pravici tým získa kolo a môže si potiahnuť kocku zo steny (rovnaký koniec ako sa rozdávalo, ľavý) , alebo si môže zobrať vyhodenú kocku svojho protivníka, ak pre to splnil podmienky (o tom sa dozviete viac v príslušnej časti). Hráč má teraz 14 kociek na ruke a ostatní majú 13. Vyberie si kocku, ktorá sa mu nehodí a vyloží ju pred seba obrázkom hore, aby ju všetci videli. Tak sa opakujú dookola (doprava) ťahy, až kým niektorý z hráčov nesplní podmienky pre výhru = nazbiera na ruku takú kombináciu kociek, ktorá mu umožňuje zvíťaziť. Na základe hodnoty jeho ruky ostatní hráči zaplatia zo svojich peňazí výhru výhercovi. Ak vyhrá dealer, ostáva dealerom aj naďalej. Ak vyhrá ktorýkoľvek iný hráč, tak sa dealer (pozícia východ) posúva hráčovi napravo a ten sa stáva dealerom. Ostatné pozície sa posúvajú (rotujú) hráčom napravo, teda bývalý dealer sa stáva severom. Celý postup od začiatku hry sa opakuje, až kým niektorý z hráčov nemá 0 bodov, alebo kým každý z hráčov nebude dealerom dvakrát v hre.
Výhra
Cieľom každého hráča je skompletizovať správnu kombináciu kociek na ruke. Toto dosiahne tým, že si ťahá kocky zo steny alebo, ak sú na to splnené podmienky, vezme si práve vyhodenú kocku protihráča. Ak sa podarí skompletizovať hráčovi ruku, vyhráva kolo.
Za kompletnú ruku sa považuje ruka obsahujúca 14 kociek v požadovanej kombinácii. Tých je niekoľko. Najčastejšie sa hráč snaží, aby mal na ruke 4 trojice/postupky a jednu dvojicu, alebo 7 rôznych párov. Sú aj špeciálne kombinácie, ktoré patria do kategórie skladaných Yakumanov (najvyššie možné výhry, najcennejšie kombinácie), pre ktoré sa tieto pravidlá o trojiciach a pároch nevzťahujú, ale to už je zložitejšie a budeme sa tým zaoberať v sekcii Yakuman.
Trojica sa nazýva po japonsky pon.
Postupka tvorená tromi nasledujúcimi kockami čísel sa nazýva japonsky chi.
Tieto pomenovania pre trojice a postupky môžem niekedy v článku používať.
Príklad:
4 trojice/postupky a jedna dvojica
7 rôznych párov
Yaku a dva typy výhry v kole
Toto je nutná, však nepostačujúca podmienka na víťazstvo (okrem 7 rôznych párov, čo je yaku samo o sebe). Nato, aby bola ruka uznaná za víťaznú a mohla sa vyložiť, musí okrem predošlej schémy obsahovať aj yaku. Yaku je kombinácia (určitej bodovej hodnoty v závislosti na obtiažnosti), ktorá musí byť obsiahnutá v kompletnej ruke. Yaku je niekoľko a sú spísané v prehľade yaku na tejto stránke spolu aj s vysvetlením. Bez yaku na ruke hráč nesmie vyhrať (vyložiť sa = zahlásiť mahjong)!
Príklad správne zloženej ruky obsahujúcej yaku:
___________________ ___________________ ___________________ ___________________
postupka bamboo 234 postupka man 678 trojica pin 2 trojica červených drakov
a zároveň yaku
____________
dvojica bamboo 5
Vysvetlenie: Hráč splnil podmienky a má na ruke 14 kociek v kombinácii 4 trojice a 1 dvojica. Zároveň získal aj jednobodové yaku (1 han yaku) za to, že jedna z jeho trojíc sú červení draci. Je totiž yaku ktoré sa nazýva Chun a to hovorí, musíš mať na ruke medzi tvojimi kombináciami trojicu červených drakov, čo hráč v našom prípade splnil. Podobné yaku existuje aj pre trojicu bielych drakov Haku a zelených drakov Hatsu. Hráč sa takto môže vyložiť a vyhrať kolo.
Ako hra pokračuje, jednotliví hráči postupne ťahaním dostávajú kompletnú podobu ruky. Ak hráčovi chýba už len posledná kocka do kompletnej ruky, nazýva sa tenpai. Tenpai je väčšinou skrytý (damaten) a ostatní hráči nevedia, že hráč čaká na poslednú kocku (ktorá mu chýba do kombinácie), ktorú si buď vo svojom kole potiahne, alebo mu ju môže hodiť jeden z protihráčov. Tým sa vlastne dostávame k dvom spôsobom víťazstva v kole.
Tsumo (je yaku, ak je zatvorená ruka) nastáva vtedy, ak si hráč potiahne poslednú kocku (na ktorú čakal do kombinácie) zo steny vo svojom kole. Vtedy mu musia platiť všetci hráči (platbu si rozdelia medzi sebou podľa skorovacej tabuľky). Tsumo sa považuje za faktor náhody, ktorý sa takmer nedá ovplyvniť a preto sa platba delí medzi hráčmi.
Ron nastáva vtedy, ak protihráč vyhodí chýbajúcu víťaznú kocku a víťaz si ju zoberie. Vtedy platí plnú sumu (podľa skorovacej tabuľky) len ten dotyčný nešťastný hráč aj za ostatných. Ron je chyba jedného hráča, ktorú mohol ovplyvniť nevyhodením víťaznej kocky a preto platí sám plnú sumu. Ron môžete zahlásiť, keď víťaznú kocku vyhodí ktorýkoľvek hráč.
Ak je hráč v tenpai (chýba mu posledná kocka do výhry, tj. má 13 kociek v kombinácii a čaká, kedy si môže potiahnuť zo steny/zobrať protivníkovi víťaznú kocku), môže dať o tom vedieť aj ostatným, tým že vyhlási Richi (z anglického reach - nadosah). Richi je jednobodové yaku samo o sebe (1 han yaku) a aj keď hráč nemá na ruke žiadnu yaku kombináciu, tak ešte stále môže vyhrať tým, že skompletizuje 13 kockovú ruku o kombinácii 4 trojice a 1 dvojica bez yaku. Vtedy dá o sebe vedieť, že čaká na poslednú kocku, tým že zahlási Richi a staví (vyhodením pred seba na stôl 1000 bodovej paličky) 1000 bodov. Richi vyhlasuje tesne pred ukončením jeho kola a vyhodenú kocku umiestni medzi vyhodené kocky na stole otočenú o 90°, aby ostatní hráči vedeli, že v tomto kole bolo zahlásené Richi. Hráč ktorý zahlásil Richi, čaká už len na poslednú kocku. Ak si ju potiahne alebo sa objaví na stole (vyhodí ju hráč), zahlási víťazstvo (tsumo/ron). Ale pozor, hráč, ktorý zahlásil Richi už nemôže meniť svoju ruku. Vždy vo svojom kole ťahá kocku zo steny a ak to nie je víťazná kocka, ihneď ju musí odhodiť. Ak hráč, ktorý hlásil Richi zvíťazí, tak si vezme späť 1000 bodov. Ak prehrá, 1000 bodov pripadne víťazovi.
Furiten
Furitenom sa stáva hráč, ktorý čaká na víťaznú kocku (alebo jednu z jeho víťazných kociek), ktorá je rovnaká ako tá, ktorú on sám v predošlých ťahoch vyhodil. Ľahko to zistí, lebo vyhodené kocky si v jednotlivých ťahoch postupne kladie pred seba (vidia na nich ostatní hráči). Hráč, ktorý je furiten nesmie zvíťaziť tým, že víťaznú kocku si potiahne od protivníka, keď ju protivník vyhodí (ron). Hráč však stále môže vyhrať tým, že si ju vo svojom kole potiahne zo steny (tsumo). Furitenom sa stáva aj hráč, ktorý nezahlási výhru na vyhodenej kocke, ktorá mu chýba do výťaztva a nechá ju prejsť. V takomto prípade je hráč permanentný furiten ak má zahlásené richi a jednokolový furiten ak nemá zahlásené richi a čaká na výťaztvo tajne.
Otvorená a zatvorená ruka a hlásenie pon/chi/kan
V mahjongu môžete mať zatvorenú alebo otvorenú ruku. Keď začne kolo, ruka každého hráča sa považuje za zatvorenú, tj. všetky kocky sú skryté a vidí na nich len dotyčný hráč. Hráč ma však právo zobrať si protivníkovu vyhodenú kocku, ak ju práve vyhodil a hráč ju potrebuje, aby skompletizoval trojicu alebo postupku. Vtedy zahlási, že si ju berie a skompletizovanú trojicu/postupku vyloží vedľa seba na stôl tak, aby ostatní hráči videli, čo vyložil a od koho bral. To sa naznačí otočenou zobranou kockou o 90°. Hrač s takto vyloženou trojicou/postupkou (môže ich mať vyložených aj viac) má odteraz otvorenú ruku. V tejto ruke má zakryté všetky kocky okrem vyložených. Hráč po tom ako takto protivníkovi zobral kocku a vyložil trojicu/postupku, sa ráta akoby urobil vlastný ťah a neberie si kocku zo steny. Kocku si zobral od protivníka. Hráč následne vyhodí jednu kocku z ruky ako v normálnom ťahu a pokračuje hráč po jeho pravici. Takto môže dôjsť aj k legálnemu preskočeniu hráča, keďže potiahnutie hráčovej vyhodenej kocky môže za určitých podmienok zahlásiť ktorýkoľvek hráč a automaticky sa dostane na kolo.
Hlásenie Pon
Toto môže zahlásiť hráč, ktorý má na ruke zavretú dvojicu a má záujem rozšíriť ju na trojicu vtedy, keď niektorý z protivníkov vyhodí požadovanú kocku do trojice (rovnakú kocku aké sú v dvojiciach). Hráč zahlási "pon" a vezme si kocku protihráča. Následne vyloží trojicu, tak aby ju všetci videli. Potom pokračuje v ťahu a vyhodí kocku. Pokračuje hráč na pravo od hráča, ktorý hlásil pon.
Príklad:
Hráč ma na ruke zakrytú dvojicu a ktorýkoľvek protivník vyhodí , vtedy môže hlásiť pon a vyložiť trojicu nasledovne:
a túto kocku otočí smerom k hráčovi, od ktorého ju má
(ak je to hráč oproti, tak strednú kocku otočí o 90°)
Hlásenie Chi
Ak ma hráč na ruke zavretú časť postupky, tj. dve čísla z troch nasledujúcich v akejkoľvek kombinácii, môže zobrať kocku, ktorá mu do tejto kombinácie pasuje, od hráča, ktorý ju vyhodil pred jeho ťahom, tj. hráč sediaci po jeho ľavici. Pozor, chi sa dá brať len od hráča po vašej ľavici! Postupku (zatvorenú/otvorenú) musia tvoriť presne 3 za sebou nasledujúce kocky. Nesmú byť ani spätné napr. 8,9 a 1!
Príklad:
Hráč má na ruke zakryté a hráč po jeho ľavici vyhodí , tak môže zahlásiť chi a vyložiť kocky pred seba ako pri pone.
Hlásenie Kan
Hráč môže zbierať aj štvorice rovnakých kociek. Takáto štvorica sa volá kan. Hráč musí mať na ruke zakrytú trojicu a ak ktorýkoľvek protivník vyhodí rovnakú kocku do štvorice, tak môžete zahlásiť kan. Toto sa bude rátať ako otvorený kan. Keďže kany sú veľmi zložité a majú svoje nadstavbové pravidlá, budeme sa im podrobne venovať v príslušnej samostatnej kapitole.
Nevýhoda otvorenej ruky je tá, že mnoho yaku (asi polovica, v prehľade yaku sú značené šedým písmom) je pri otvorenej ruke neplatná. Preto ak si otvoríte ruku, tak ak aj budete mať požadovanú kombináciu na ruke, nebude platiť ako yaku. Napr. Richi neplatí pri otvorenej ruke, ale Chun (trojica červených drakov) platí aj pri otvorenej ruke.
Bodovanie
V mahjongu má každá víťazná ruka určitú hodnotu. Od toho sa odvíja, koľko musia zaplatiť ostatní hráči víťazovi kola. Sú základné dva typy bodov: Han (veľké body) a Fu (malé body). Kombináciou týchto bodov sa dá v bodovej tabuľke na score nájsť suma potrebná na zaplatenie. Tieto tabuľky najdete v sekcii bodovacie tabuľky.
Hodnota ruky v hanoch
Počet hanov (niekedy sa používa fan) na ruke určuje yaku. Každé yaku má určitú hodnotu v hanoch a podľa toho sa dá určiť akú hanovú hodnotu má ruka. Yaku majú hodnoty od 1 han až po 5 han. Dôležité je, že yaku sa na ruke aj sčítavajú a rovnako aj ich hanová hodnota. Napríklad je možné, aby mal hráč na ruke zároveň zahlásené Richi a aj Chun (trojica červených drakov). Každé z týchto yaku má hodnotu 1 han a teda hráčova ruka má hodnotu 2 hany. Hráč môže mať na ruke napríklad aj súčasne Chun (trojica červených drakov) a Haku (trojica bielych drakov) a taktiež zahlási Richi a vyhrá, tak má ruku hodnú 3 han. Bodové hodnoty v hanoch jednotlivých yaku sú uvedené v prehľade yaku.
Limitné ruky
Ak je hodnota ruky v hanoch väčšia ako 4, tak sa na ňu nevsťahuje klasické bodovanie. Takáto ruka sa nazýva limitná. Bodovanie takejto ruky má špecialne pravidlá, ktoré sú v príslušnej tabuľke pre limitné ruky v bodovacích tabuľkách. Existuje päť druhov limitných rúk, na základe hanovej hodnoty.
Názov ruky počet hanov
Mangan 5
Haneman 6 až 7
Baiman 8 až 10
Sanbaiman 10 až 12
Kazoe Yakuman 13 a viac
Hodnota ruky vo fu
Fu su takzvané minipointy, teda malé body. Fu už len upravujú a upresňujú výhru. Hráč ich väčšinou získava za spôsob víťazstva (tsumo/ron), pomer postupiek a trojíc na ruke, či sú trojice tvorené z terminalov a či z honorov a na akú víťaznú kocku hráč čakal.
Prehľad, za čo sa získavajú minipointy:
Minipointy: otvorená ruka / zatvorená ruka
Trojica (pon) simples 2 / 4
Trojica (pon) terminaly/honoury 4 / 8
Štvorica (kan) simples 8 /16
Štvorica (kan) terminaly/honoury 16 / 32
Minipointy:
Dvojica drakov 2
Dvojica tvojho/kolového vetra 2
Edge wait, closed wait or pair wait 2
Tsumo (nie pri pinfu) 2
Otvorené pinfu 2
Minipointy za víťazstvo:
Zavretá ruka 30
Sedem párov (žiadne ďalšie minipointy) 25
Otvorená ruka 20
Dora
Dora je kocka, ktorá, ak ju má víťaz kola vo svojej víťaznej kombinácii, mu pridá do celkového bodovania + 1 han. Dá sa povedať, že je to kocka o hodnote 1 han. Dora sa mení každé kolo a v jednom kole môže byť viac rôznych dór a navzájom sa nevylučujú. Dora sa určí na začiatku každého kola pomocou dora indikátora. Dora indikátor je kocka o hodnotu nižšia resp. dora je kocka nasledujúca po dora indikátore. Ktorá kocka je dora v tomto kole, je každému hráčovi známe už od začiatku kola, aby ju vedel prípadne zarátať do svojej ruky. Hráč môže mať aj viac dór na ruke.
Príklad:
Ak je dora indikátor pin 5 , potom dora bude každá zo štyroch pin 6 v hre
Ak je dora indikátor 9 tak dora bude 1. Ak 1 tak dora bude 2 atď. To platí pre všetky many (čísla), piny (mince), bamboo (bambusy).
Pre honory (draci a vetry) platí nasledovná postupnosť:
Ak je dora indikátor posledný, tak dora je opäť prvá napr. dora indikátor je zelený drak, tak dora je červený drak.
Dora indikátor sa určuje pri rozbíjaní steny na začiatku kola. Ako som už písal na začiatku v sekcii začiatok hry, pri rozbíjaní sa do stredu odloží 7 dvojíc zo steny. Pri tretej dvojici sprava (z tých siedmych) sa otočí vrchná kocka obrázkom nahor. Táto kocka je dora indikátor a dora je kocka hodnotou po nej nasledujúca, ako som písal v príklade.
Ura-dora
Ura-dora je špeciálna dora, ktorá sa môže získať len, ak vyhrá hráč ktorý zahlásil Richi v tomto kole. Platí len pre dotyčného hráča. Ura-dora je pred hráčmi utajená, až pokým nevyhrá hráč so zahláseným Richi. Ura-dora indikátor je kocka pod pôvodným dora indikátorom (druhá kocka z tretej dvojice v strede stola). Víťaz tento indikátor odhalí až po jeho víťaztve a následne, ak má na ruke nejakú kocku ura-doru, zaráta si ju do bodovej hodnoty ruky. Dora a uradora sa navzájom nevylučujú, ale sčítavajú. Ura-dora má hodnotu 1 han.
Pozor, dora ani ura-dora sa nerátajú ako yaku a preto nie sú postačujúcou podmienkou pre víťazstvo!
Kan
Štvorica ináč zvaná aj kan. Ak má hráč na ruke 4 rovnaké kocky a nemá záujem ich rozdeliť napr. do trojice a postupky, môže vyhlásiť kan (jediná možnosť štvorice). Ukáže všetkým hráčom, že má 4 rovnaké kocky a vyloží ich vedľa seba do radu, tak aby stredné dve kocky boli obrázkom nadol a krajné dve obrázkom nahor. Takýto kan sa nazýva zakrytý kan. Pokým hráč takto vyloží zakrytý kan, jeho ruka sa aj naďalej považuje za zakrytú.
Ak má hráč na ruke trojicu rovnakých kociek a protivník vyhodí štvrtú rovnakú kocku, môžete tiež vyhlásiť kan. Vezmete protivníkovú kocku a vyložíte štvoricu obrázkom nahor tak, aby jedna kocka smerovala na hráča, od ktoreho bola zobratá. Postup aj pravidlá sú rovnako ako pri zahlásení pon. Pri kane môžete brať vyhodenú kocku od ktoréhokoľvek hráča. Takýto kan sa nazýva otvorený kan. Ruka sa považuje za otvorenú.
Kan sa dá poskladať aj rozšírením už vyloženej trojice (ponu). Ak má hráč vyloženú trojicu a v jeho kole si potiahne štvrtú rovnakú kocku, môže ju pridať obrázkom nahor k jeho vyloženej trojici a tak rozšíriť pon na kan.
Pokiaľ je vyhlásený ktorýkoľvek z predtým menovaných kanov, tak dotyčný hráč si vzápätí potiahne prvú kocku sprava steny zo siedmych dvojíc v strede (z dead wallu) (aj keď si už v danom kole ťahal z normálnej steny). Pri vyhlásení ďalšieho kanu si hráč ťahá kocku nasledujúcu v poradí, tj. kocku pod zobratou kockou.
Pri vyhlásení kanu sa otáča druhý dora indikátor a tým sa zvyšuje počet dór v hre. Ďalší dora indikátor je kocka naľavo vedľa prvého dora indikátora. Ďalší dora indikátor sa otáča v závislosti od druhu zahláseného kanu následovne:
Zatvorený kan - dora indikátor sa otáča hneď po potiahnutí kocky z mŕtvej steny pri kane
Otvorený kan a pri rozšírení ponu na kan - dora indikátor sa otáča až po vyhodení kocky hráčom, ktorý zahlásil kan tj. po ukončení kola hráčom
V jednom kole môžu byť zahlásené len 4 kany rôznymi hráčmi. Ak ich zahlásia rôzni hráči, tak hra (kolo) sa končí bez víťaza (predčasná remíza) a začne sa nové kolo. Ak ich zahlási len jeden hráč, hra pokračuje.
Čakanie na víťazstvo - wait
Na poslednú víťaznú kocku sa dá čakať rôznymi spôsobmi. Buď chýba posledná do páru, alebo jedna v strede postupky (2 a 4, čaká sa na 3). Alebo máte už hotových 13 pri yakumane s názvom Koku Shimusou a čakáte na duplikát.
13 kociek a čakáte na duplikát do dvojice pri Koku Shimusou (Thirteen Orphans)
a čaká sa napr. na
Vzhľadom ako čakáte na poslednú kocku, tak taký wait máte.
- Normálny wait - čakáte na jednu kocku z trojice
- Obojstranný wait - čakáte na postupku z dvoch strán (23 a čakáte na 1 alebo 4)
- Uzavretý wait - čakáte na stred postupky (24 a čakáte na 3)
- Pair wait - čakáte na kocku do páru
- Edge wait - čakáte na postupku z jednej strany konca (12 a čakáte na 3)
- Hell wait - čakáte na kocku, z ktorej kópia sa nachádza v hre už iba 1- krát
Remíza
Hra sa môže skončiť aj remízou. Tá nastáva, ak sa minú všetky kocky v stene. Vtedy si hráči skontrolujú ruku. Ak je hráč v tenpai (chýba jedna kocka do výhry v kole) ukáže kocky ostaným hráčom. Ak hráčovi chýba do víťazstva viac kociek, tak sa nazýva noten a nemusí ukazovať kocky ostatným hráčom. Noten musí zaplatiť každému tenpai, tak aby celková zaplatená suma bola 3000. Pozor, ak je dealer (východ) tenpai, tak sa pozície nemenia (vetry sa neposúvajú doprava). Ak je dealer noten, vetry sa posúvajú doprava ako pri víťazstve iného hráča.
Príklad:
- Jeden hráč je noten a traja sú tenpai. Noten zaplatí každému hráčovi 1000 bodov, tak aby spolu to bolo 3000 v hre.
- Dvaja hráči sú noten a dvaja tenpai. Každý noten zaplatí jednemu tenpai 1500 bodov, tak aby spolu to bolo 3000 v hre.
- Traja hráči sú noten a jeden je tenpai. Každý z notenov zaplatí jedinému tenpai 1000 bodov, tak aby to bolo 3000 v hre.
- Ak sú všetci hráči noten. Nik nikomu neplatí.
- Ak sú všetci hráči tenpai. Nik nikumu neplatí.
Predčasná remíza ukončuje kolo bez platenia a víťaza. Taktiež sa neposúvajú vetry (svetové strany ako pri remíze, alebo pri výhre). Takáto remíza - ukončenie kola nastáva pri nasledujúcich situáciach:
- V hre zahlásili všetci štyria hráči Richi.
- V hre zahlásili 4 kany minimálne dvaja rôzni hráči.
- V hre zahlásil 4 kany za sebou jeden hráč a piaty kan iný hráč.
- V prvom ťahu kola vyhodili všetci štyria hráči rovnaký vietor.
- Na úvode kola po rozdaní niektorý hráč má na ruke 9 terminalov a honorov medzi kockami. Hráč nemusí ukončiť hru. Pokiaľ však chce remízu, musí ju zahlásiť na začiatku.
Counter
A dealer (východ) zvíťazí (vyloží ako prvý víťaznú ruku v kole) ostáva dealerom aj naďalej, pokým nevyhrá iný hráč. Vždy keď dealer vyhrá tak si vedľa seba na stôl vyloží 1 stobodovú paličku, ktorá symbolizuje 1 counter. Ak akýkoľvek hráč zvíťazí, skontroluje počet counterov pri dealerovi a k výhre si pripočíta + 300 bodov za každý counter.
- Ak je počet counterov 5 a viac, hráči musia zvíťaziť s rukou o hodnote minimálne 2 hany (dory sa nerátajú iba hodnota yaku).
- Ak je počet counterov 8 a viac, každá vyhra sa automaticky považuje za Yakuman a získava bodovanie Yakumana (pozri v tabuľke). Súčasne platí pravidlo 1.
Chombo
Je to penalta, resp. pokuta, ktorú musí zaplatiť hráč za jeho priestupok. Má hodnotu manganu, tj. 2000 pre všetkých nedealerov a 4000 pre dealera. Chombo sa platí za nasledovné previnenia:
- Hráč vyhral, aj keď nemohol (napr. nemal yaku na ruke).
- Hráč vyhlásil Richi, aj keď nemohol.
- Hráč dal ron (vyhral), aj keď bol furiten.
- Hráč odhalil viac ako 5 kociek zo steny, alebo protihráča.
- Hrubé porušenie kázne a podvádzanie.
Poskladaný Yakuman
Je to presne definovaná kombinácia kociek na ruke, ktorá je ohodnotená bodovým ziskom 48000/32000. Vzťahujú sa na ňu iné pravidlá, ako na klasické ruky. Aby sa dosiahol yakuman je nutné poskladať presne takú kombináciu, aká je predpísaná v prehľade yaku v sekcii yakuman. Yakuman sa ráta ako yaku o hodnote 13 han. Yakuman môžete dosiahnuť aj bez dosiahnutia hodnoty 13 hanov na ruke. Stačí poskladať kombináciu na ruke, ktorá je automaticky cenená ako yakuman. Kombinácie nájdete v prehľade yaku v sekcii Yakuman.
Toto sú základné pravidlá pre klasickú richi variantu mahjongu pre štyroch hráčov.
Mŕtva ruka
Ruka sa nazýva mŕtvou, ak je splnená minimálne jedna s týchto podmienok:
- Hráč nemá na ruke žiadne yaku, ale má všetkých 14 kociek potrebných na víťaztvo.
- Hráč má na ruke menej/viac kociek ako je dovolené (13 mimo ťahu, 14 pri ťahu).
- Hráč odhalí minimálne jednu kocku z dead wallu, mimo regulérneho ťahu (otočenie dora indikátora, potiahnutie kanu, otočenie uradora indikátora).
Hráč ktorý má mŕtvu ruku nemôže v tomto kole vyhrať (vyložiť sa). Stále sa však môže brániť a remizovať (ráta sa ako normálne, ale bude noten). Takýto hráč môže samozrejme aj prehrať.
__________________________________________________________________________________
Varianta mahjongu Ari red - červené päťky
Táto zaujmavá varianta prináša do mahjongu nový prvok. Týmto ho robí zaujmavejší hlavne s pohľadu väčšieho hazardu a vyšších výhier. Je to varianta japonského richi mahjongu.
Základ hry ostáva rovnaký, ako pri klasickom richi mahjongu, teda platia pre ňu rovnaké pravidlá ako som popisoval v predošlej časti. Ako nový prvok sú tu pridané takzvané červené päťky. Volajú sa tak, lebo sú naozaj červené. Do hry sa pridávajú tri až štyri červené päťky v závislosti od varianty ari red. Červené päťky sa zamieňajú za pôvodné čierne, to znamená, že sa odoberie rovnaký počet čiernych pätiek, koľko červených sa do hry pridá. V praxi to vyzerá nasledovne:
Varianta 1 s troma červenými päťkami
Sada pätiek vyzerá v tejto variante takto:
Ostatné kocky sú rovnaké ako v klasickej variante.
Varianta 2 so štyrmi červenými päťkam
Sada pätiek vyzerá v tejto variante takto:
Štandardne sa pridávajú až dve červené pinové päťky. Ostatné kocky sú rovnaké ako v klasickej variante.
Čím sú teda červené päťky odlišné od čiernych? Majú hodnotu jednej dory. To znamená, že ak sa vo vašej kombinácii nachádza červená päťka, tak ruka získa hodnotu + 1. Samozrejme majú všetky ostatné vlastnosti dór, ako to, že sa nerátajú ako yaku a že sa navzájom sčítavajú.